Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Wie gebruikt welk wax-strijkijzer

Dit onderwerp bevat 15 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  disco 13 jaren, 5 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #4006

    fl0wrider
    Bijdrager

    Heren Boarders,

    Ik vraag mij af welke wax-strijkijzers men zoal gebruikt voor het nodige onderhoud. Ik wil dit jaar zo’n dingetje aanschaffen en ze zijn best prijzig, die Kabouter Plop strijkijzers, dus eerst goed zoeken.

    Ik heb gezien de Dakine Tuning Iron (€69,95), Burton Hot stick iron (€49,95) en de Demon Ski & Snowboard Wax Iron (€29,95)

    Je kan natuurlijk een ‘oud’ strijkijzer met platte zool gebruiken, maar hoor dat dat wel eens qua temperatuur makkelijk te heet wordt voor je board :dry: en de soort wax die je gebruikt. Ben benieuwd naar jullie visie en ervaring.

    #4007

    Anoniem

    [quote=”FL0wRideR” post=459]Heren Boarders,

    Ik vraag mij af welke wax-strijkijzers men zoal gebruikt voor het nodige onderhoud. Ik wil dit jaar zo’n dingetje aanschaffen en ze zijn best prijzig, die Kabouter Plop strijkijzers, dus eerst goed zoeken.

    Ik heb gezien de Dakine Tuning Iron (€69,95), Burton Hot stick iron (€49,95) en de Demon Ski & Snowboard Wax Iron (€29,95)

    Je kan natuurlijk een ‘oud’ strijkijzer met platte zool gebruiken, maar hoor dat dat wel eens qua temperatuur makkelijk te heet wordt voor je board :dry: en de soort wax die je gebruikt. Ben benieuwd naar jullie visie en ervaring.[/quote]

    Ik wax altijd zelf! Dus zeker een aanrader!
    Ik gebruik die van Burton en ja de wax die kies ik functie van welke plaatsen ik ga boarden. Die van “TOKO” is ook wel goed en niet duur! Zie wel dat je het waxen goed doet, kan je makkelijk verkloten 🙂

    #4009

    rinus
    Bijdrager

    Ik heb eerst zo’n ouderwetse gebruikt met vlakke zool gebruikt (gewoon oude van m’n moeder), die dingen hadden toen ook al gewoon temperatuurinstelling 😉 Ding is zelfs nog meegegaan op wintersport, ook al moesten we wel even een stukje van de ouwe stekker afzagen, die paste niet in de Franse stopcontacten.

    Nu heb ik op de afgelopen koninginnemarkt een heel schattig en ouderwets reisstrijkijzertje gekocht, ook met vlakke zool. Nog even een nieuw snoer eraan bouwen en dan kan die ook gewoon mee in de tas.

    Je kan bij de Kijkshop of Blokker of dat soort winkels ook gewoon een normaal reisstrijkijzertje (met temperatuurinstelling) kopen, doen het net zo goed als die veel te dure merkdingen.

    – ijzer aanzetten op gewenste temperatuur
    – wax tegen je ijzer houden, met punt naar beneden
    – maak een grof stippenpatroon van je waxdruppels (kost relatief veel wax, sommige krenten (ahem mijn vriendinnetje) ‘gummen’ eerst gewoon met de koude wax over het board (doet ’t ook, maar is harder werken)
    – wax wegleggen
    – board strijken totdat de wax netjes verdeeld is en je topsheet warm aanvoelt
    – board buiten zetten of laten liggen om af te koelen (een paar uur of liefst een nachtje wachten)
    – stevig krabben (belangrijk! anders glij je helemaal niet en moet je op de piste iemands sportpas lenen om alsnog goed te krabben)
    – met koper borstel met de rijrichting mee borstelen (optioneel)
    – met nylon borstel met de rijrichting mee borstelen (optioneel)
    – boarden!

    Ik gebruik gewoon gemiddelde wax, van swix ofzo.

    Je board wordt overigens niet snel té warm. De wax gaat er eerder aan onderdoor. Als je wax rookt, staat je strijkijzer te heet.

    #4013

    genesiz
    Bijdrager

    Ik gebruik gewoon een goedkoop klein ijzertje van de kijkshop, staat op de één na koudste stand en werkt perfect. Wax er al jaren mee en zodra je de techniek een beetje onder de knie hebt is waxen een fluitje van een cent. Je board TE warm maken is niet mogelijk zolang je je ijzer maar in beweging houdt! Niet te lang stil houden of rondjes draaien op 1 plek. Gaat je wax roken dan staat hij echt te hoog en wil je te snel werken, zet je ijzer lager en laat je board even afkoelen voor je verder gaat met uitstrijken.

    Bovenstaande werkwijze is perfect, maar houdt er rekening mee dat waxen de laatste stap is van board onderhoudt. Met p-tex je board repareren en het slijpen van je kanten moet je eerst doen voor je gaat waxen!

    De laatste 2 stappen met de borstels is niet perse nodig, maar maakt het board direct wel wat sneller.Dit doe je namelijk om de laatste beetjes wax uit je base te poetsen en er een relief in te brengen waardoor water/wax beter afgevoerd kan worden. Na een aantal runs ben je ze zoiezo je laatste beetje wax wel kwijt en is het relief ook weg, maar wil je een direct snel board dan zijn deze stappen aan te raden.

    #4014

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”GenesiZ” post=466]De laatste 2 stappen met de borstels is niet perse nodig, maar maakt het board direct wel wat sneller.Dit doe je namelijk om de laatste beetjes wax uit je base te poetsen en er een relief in te brengen waardoor water/wax beter afgevoerd kan worden. Na een aantal runs ben je ze zoiezo je laatste beetje wax wel kwijt en is het relief ook weg, maar wil je een direct snel board dan zijn deze stappen aan te raden.[/quote]

    Volledig eensch. Aangepast voor de volledigheid.

    #4017

    Anoniem

    [quote=”Rinus” post=467][quote=”GenesiZ” post=466]De laatste 2 stappen met de borstels is niet perse nodig, maar maakt het board direct wel wat sneller.Dit doe je namelijk om de laatste beetjes wax uit je base te poetsen en er een relief in te brengen waardoor water/wax beter afgevoerd kan worden. Na een aantal runs ben je ze zoiezo je laatste beetje wax wel kwijt en is het relief ook weg, maar wil je een direct snel board dan zijn deze stappen aan te raden.[/quote]

    Volledig eensch. Aangepast voor de volledigheid.[/quote]

    klopt maar toch voorzichtig zijn met die kopere borstel, te veel reliëf is ook niet alles 😉

    #4029

    fl0wrider
    Bijdrager

    Heren Boarders,

    Dank voor de reacties.

    Ik wax mijn board zelf, heb alleen zelf geen ijzer, maar in ieder geval bedankt voor de uitgebreide tips & tricks. Goede opfriscursus ‘board waxing 101’. Ik gebruik Magic Potion Eco-Friendly Wax, die eigenlijk wel goed bevalt. De wax is uiteraard verkrijgbaar in verschillende (3) soorten afhankelijk van de sneeuwcondities. Misschein ligt het aan mij, maar ‘wax’ is net als bier, iedereen heeft zo zijn eigen favoriet.

    Ik had ook al de tip gehad te kijken voor een reisstrijkijzer, maar die zijn gauw al duurder dan de Demon, kwam ik achter. Ga kiezen tussen de Demon en de Burton, ahankelijk van de temperatuur instelmogelijkheden. Lees veel goeie gebruikers reacties en dat zegt altijd wel iets. 😉

    #4031

    Anoniem

    [quote=”FL0wRideR” post=482]Heren Boarders,

    Dank voor de reacties.

    Ik wax mijn board zelf, heb alleen zelf geen ijzer, maar in ieder geval bedankt voor de uitgebreide tips & tricks. Goede opfriscursus ‘board waxing 101’. Ik gebruik Magic Potion Eco-Friendly Wax, die eigenlijk wel goed bevalt. De wax is uiteraard verkrijgbaar in verschillende (3) soorten afhankelijk van de sneeuwcondities. Misschein ligt het aan mij, maar ‘wax’ is net als bier, iedereen heeft zo zijn eigen favoriet.

    Ik had ook al de tip gehad te kijken voor een reisstrijkijzer, maar die zijn gauw al duurder dan de Demon, kwam ik achter. Ga kiezen tussen de Demon en de Burton, ahankelijk van de temperatuur instelmogelijkheden. Lees veel goeie gebruikers reacties en dat zegt altijd wel iets. ;)[/quote]

    heb je misschien een linkje van die wax die jij gebruikt?
    en veel succes met het kiezen van je iron 😉

    #4033

    rinus
    Bijdrager

    Mja, als je geld zat hebt…

    Ik zou ’t wel weten 😛
    [url=http://link.marktplaats.nl/398070694]goedkoop[/url] en [url=http://link.marktplaats.nl/397840826]nog goedkoper[/url]

    #4039

    kjiratsieko
    Bijdrager

    Ik wax zelfs met een strijkijzer met gaatjes (had ik nog liggen). Kan ook gewoon als je een beetje nadenkt.

    Naja, meer dan €10 hoef je niet kwijt te zijn voor een strijkijzer

    #4066

    fl0wrider
    Bijdrager

    @ Rinus ==> exact dat gedaan, ben nu eigenaar van een onvervalste PHILIPS stewardess voor 3 knaken ! (pik in….tis winthâh, zeggen we in Den Haag !

    @ Michielfm ==> http://www.magicpotion.ca/ & http://www.magicpotion.ca/products-wax-solid.html Ik gebruik de sunny of frio. Blok voor 6-8 keer waxen kost +/- €18,-.

    #4088

    Anoniem

    [quote=”FL0wRideR” post=519]@ Rinus ==> exact dat gedaan, ben nu eigenaar van een onvervalste PHILIPS stewardess voor 3 knaken ! (pik in….tis winthâh, zeggen we in Den Haag !

    @ Michielfm ==> http://www.magicpotion.ca/ & http://www.magicpotion.ca/products-wax-solid.html Ik gebruik de sunny of frio. Blok voor 6-8 keer waxen kost +/- €18,-.[/quote]

    nice, wel redelijk duur 😉 maar wel nice!

    #4108

    fl0wrider
    Bijdrager

    nice, wel redelijk duur 😉 maar wel nice![/quote]

    Yep ! wel lekker spulletje, maar door eco-friendly toch net wat eerder weggesleten dan de wat minder eco-vriendelijke waxjes*. Heb het uit Frankrijk en tot op heden nog niet in NL gezien.

    [i]* waxen na een dag boarden is net als een soort van meditatie en dus niet echt een straf [/i] B)

    #4124

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”FL0wRideR” post=519]@ Rinus ==> exact dat gedaan, ben nu eigenaar van een onvervalste PHILIPS stewardess voor 3 knaken ! (pik in….tis winthâh, zeggen we in Den Haag ![/quote]

    :laugh: Dikke prima! Veel plezier d’r mee!

    #4189

    bacoman
    Bijdrager

    Het best is bij je locale kringloop winkel een strijkijzer te kopen, de oude zijn vaak zonder gaatjes dus voor 5 e ben je er wel.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.