Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Tips: Stance en binding setups

Dit onderwerp bevat 33 reacties, heeft 17 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcelboarder 9 jaren geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #3708

    Origineel geschreven door: j-focus

    [b]Stances[/b]
    De “stance” van de bindingen is simpelweg de manier waarop de bindingen op het snowboard staan. Er bestaan verschillende stances en we proberen je hieronder wat meer duidelijkheid over het onderwerp “stances” te geven.

    [b]Allereerst het verschill tussen Goofy en Regular:[/b]
    Als je met snowboarden wilt gaan beginnen dan is het eerste wat je moet weten met welk been je voor staat. Sta je met het rechterbeen dan wordt dit goofy genoemd, sta je met het linkerbeen voor dan ben je regular. Hoe kun je nou weten of je goofy of regular bent? Dit is een gevoels kwestie en is dus voor ieder persoon verschillend. Het heeft niks met het feit te maken of je links of rechts bent. Je kunt er op een aantal manieren achter komen. Hier volgen een aantal mogelijkheden: allereerst de “bekende duw in de rug.” Ga met beiden benen tegen elkaar staan aan laat iemand je onverwacht een zet/duw in je rug geven. Het been waarmee je als eerste voorwaarts beweegt, is meestal het been dat ook voor op het snowboard staat. Stap je dus eerst met rechts dan ben je goofy, stap je eerst met links dan ben je regular. De duw moet wel onverwacht komen, want anders gaat deze manier meestal niet goed. Een ander punt waaraan je kan herkennen of je goofy of regular bent, is jezelf af te vragen met welk been je afzet tijdens het steppen of skateboarden. Het been waarmee je afzet is namelijk het been dat voor op het board moet komen te staan. Als je surf ervaring hebt dan weet je het eigenlijk al, want het been dat voor op de surfplank staat, hoort ook voor op het snowboard. Weet je het nou nog niet zeker en wil je een 3de test, trek dan eens je schoenen uit, neem een aanloop en probeer over een gladde vloer te glijden. Het voorste been waarmee je glijdt, is ook het been dat voor op het snowboard moet.

    Sommige boarders, die veel fakie boarden, hebben de zogenaamde “Duckstance” . Dit is een stance waarbij goofy en regular worden samen gebracht, zodat je nooit met het verkeerde been voor kunt staan. Beide bindingen wijzen bij deze stance naar buiten zodat het lijkt op een “eenden stand”.

    [b]De afstand tussen de beide bindingen:[/b]
    De afstand tussen de bindingen op het snowboard is voor iedereen verschillend. Het wordt beïnvloed door je lengte, door de lengte van het board en door de verschillende snowboarddisciplines (freeride, freestyle, alpine).

    De gemiddelde afstand tussen de bindingen is eenvoudig uit te rekenen via onderstaande formule.

    [b]Freestyle/Freeride:[/b]
    – je grootte x 0,29 voor mannen
    – je grootte x 0,27 voor vrouwen

    [b]Alpine:[/b]
    – je grootte x 0,275 voor mannen
    – je grootte x o,265 voor vrouwen

    Dit zijn indicatie (gemiddelde) cijfers en deze kunnen dus duidelijk verschillen van de afstand die jij het fijnst vindt. Dit bepaal je zelf en is ook voor iedereen verschillend. Onthoud echter wel dat snowboarden met een te wijde of te smalle stance absoluut je snowboardkwalitieten negatief beïnvloed.

    [b]Inserts:[/b]
    De inserts zijn de gaten in het snowboard waar je de bindingen in kunt vast schroeven. De inserts beïnvloeden de maximale en minimale stance. Je kunt nu eenmaal niet wijder of smaller staan dan de insert toelaten.

    [b]Het volgende is ook nuttig om te weten:[/b]

    [b]Alpine:[/b]
    -Voor meer stabiliteit in straights en wijde, snijdende bochten: wijde stance.
    -Voor snelle ‘swing’ bochten, zoals in slalom: minder wijde stance.

    [b]Freestyle/Freeride:[/b]
    -Voor meer stabiliteit tijdens spins en tricks: wijde stance
    -Een minder wijde stand voor snellere turns en spins.

    [b]Setback Stance:[/b]
    Een ander woord wat voor veel beginnende boarders niet duidelijk is, is het begrip “setback”. Dit is een benaming voor een stance waarbij het centrale punt tussen de bindingen in verhouding meer naar achteren ligt. Je staat dus in verhouding meer achter op het board (de tail is korter dan de nose). Deze stance komt voornamelijk voor onder de freeriders. Met een setback stance, is het offpiste namelijk makkelijker boarden. Je board hapt op die manier minder snel in de sneeuw. Voor de echte freestylers is een setback stance niet echt aan te raden, omdat een setback stance je evenwicht tijdens een sprong negatief beïnvloed.

    [b]De ‘Angle’ Stance:[/b]
    De bindingen zijn ook in graden/hoeken verstelbaar.
    Dit doe je aan de hand van de gradenverdeling die op de bindingenplaat staat.
    In welke hoek je de bindingen wilt plaatsen, verschilt per persoon. Wel is het zo dat het ook per snowboarddiscipline veel verschilt. Hieronder geven we het standaard aantal graden per discipline.

    [b]Voorste been Achterste been[/b]
    Alpine 30-40 15-30
    Freeride 10-30 5-20
    Freestyle 5-25 0-15

    Nogmaals: Dit zijn de standaard getallen. Door zelf verschillende hoeken/graden uit te proberen, kun je uiteindelijk jou ideale stance vinden. Zorg er echter voor dat het verschil tussen de hoek van de voorste en achterste binding niet te groot wordt. Dit kan namelijk sneller blessures veroorzaken en is slechter voor je lichaam (vooral enkels, knieën en rug). Zorg dat het verschil tussen de beide hoeken niet groter dan 15 graden wordt.

    [b]Toe/Heel Settings[/b]
    De toe/heel settings zijn ook heel belangrijk bij het snowboarden. De binding moet namelijk precies goed staan, niet te ver naar achter of naar voren, want dan krijg je last van heel of toe drag (dus dat je hiel of teen in de sneeuw komt bij een gesneden bocht). Vooral mensen met grotere voeten moeten hierbij opletten. Verder is het ziezo lastig boarden als de bindingen niet goed gecentreerd staan. Staat de binding te ver naar achter dan zal je moeite hebben met de frontside bocht en staat de binding te ver naar voren dan zal je moeite hebben met de backside bocht. Dit kan weer voor kramp zorgen, omdat er teveel druk naar een kant gezet moet worden. Zorg ervoor dat de bindingen dus goed gecentreerd staan op de breedte van het board.

    Staat de binding nou gecentreerd, maar heb je door je grote voeten nog steeds last van toe of heel drag, dan kan je beter een nieuw/breder board kopen. Voor mensen met echt grote voeten (>44) hebben veel fabrikanten de zogenaamde Wide models (extra brede boards) geïntroduceerd. Ga hier dan eens naar kijken

    We hopen je voldoende informatie mbt Stances te hebben gegeven. Mocht je meer vragen hebben of een fout ontdekken, laat het ons dan even weten

    #4202

    mirandawes
    Bijdrager

    Hallo,

    Ik heb pas een nieuw board gekocht, ik ben met mijn 1.80 m. en 94 kg. geen gemiddelde vrouw, en had dus verwacht bij een herenboard uit te komen.
    Nu hebben ze daar in de winkel een damesboard gevonden, wat volgens hen prima zou gaan. Helaas heb ik ook schoenmaat 42, dus wel herenschoenen.
    Ik heb nog nagevraagd of het allemaal geen kwaad kon, en zij verzekerden me ervan dat het wel goed zou komen.
    Nu heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar ik twijfel toch of het goed komt, mijn tenen steken nl. 1,5 cm buiten het board uit. Ben bang dat ik dan blijf hangen of over de sneeuw schraap in een bocht(toe drag, zag ik in het bovenstaande bericht).
    Benieuwd wat denken anderen hiervan denken!

    #4207

    rinus
    Bijdrager

    In principe heb je bij herenboards nog geen wide nodig als je maat 42 hebt. Damesboards zijn sowieso al smaller dan de gemiddelde herenboards, dus misschien hebben ze een denkfoutje gemaakt.

    Aan de andere kant steek ik ook echt wel een stukkie uit, ondanks m’n wide board (heb maat 47 boots). Ik sta 20 en -12 ofzo.

    Wat voor board/boots/stance heb jij?

    #4209

    avoriazzz
    Bijdrager

    Aan de andere kant steek ik ook echt wel een stukkie uit, ondanks m’n wide board (heb maat 47 boots). Ik sta 20 en -12 ofzo.

    Wat voor board/boots/stance heb jij?[/quote]

    wie heeft je die stance aangesmeerd??? heb je nooit last van je voeten?

    #4210

    mirandawes
    Bijdrager

    Board is K2 Airdu, heb ff gemeten, naast de binding scheelt ie met een herenboard 1,5 cm, dus t verschil is niet zo heel groot(precies hetgeen wat mn tenen uitsteken).
    Boots zijn van Nitro, geschikt voor allround boarden.
    Geen flauw idee wat voor stance ik heb, sta met mn achterste voet recht en mn voorste iets scheef.
    Ik ga t gewoon proberen, 30 december ga ik een daagje naar Winterberg, dus kan m testen vóór t echte werk.
    Was wel blij met mn damesboard, want hij ziet er wel erg mooi uit!

    #4211

    avoriazzz
    Bijdrager

    [quote=”MirandaWes” post=660]Hallo,

    Ik heb pas een nieuw board gekocht, ik ben met mijn 1.80 m. en 94 kg. geen gemiddelde vrouw, en had dus verwacht bij een herenboard uit te komen.
    Nu hebben ze daar in de winkel een damesboard gevonden, wat volgens hen prima zou gaan. Helaas heb ik ook schoenmaat 42, dus wel herenschoenen.
    Ik heb nog nagevraagd of het allemaal geen kwaad kon, en zij verzekerden me ervan dat het wel goed zou komen.
    Nu heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar ik twijfel toch of het goed komt, mijn tenen steken nl. 1,5 cm buiten het board uit. Ben bang dat ik dan blijf hangen of over de sneeuw schraap in een bocht(toe drag, zag ik in het bovenstaande bericht).
    Benieuwd wat denken anderen hiervan denken![/quote]

    ach joh, 1,5 cm is niks. Dat zou geen probleem moeten zijn. als je alleen je losse schoenen in je board zet, en je kantelt het board, hoever kan je hm dan kantelen voordat de tenen of hak de grond raakt?

    #4212

    mirandawes
    Bijdrager

    Heb ik al geprobeerd indd, dan kan ik best schuin hangen hoor, zo snel ga ik ook geen bocht door. Dan moet t vast goed komen. Bedankt voor jullie reacties!

    #4213

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”avoriazzz” post=667][quote]Ik sta 20 en -12 ofzo.[/quote]
    wie heeft je die stance aangesmeerd??? heb je nooit last van je voeten?[/quote]
    Ikzelf. Anders dan normale verzuring in m’n kuiten heb ik nergens last van 🙂

    Is ’t zo’n rare stance? Hoe sta jij dan?

    #4215

    avoriazzz
    Bijdrager

    gewoon chill +15 -12 dan is de hoek niet zo groot tussen je beide voeten. Volgens mij werd het ook afgeraden om veel meer dan 30* verschil te staan, but maybe i’m wrong! maar als jij het fijn vind staan moet je natuurlijk niet anders gaan staan, want een stance is heel persoonlijk, anders zouden er ook niet zoveel opties bestaan.
    ik rijd een Burton Jeremy Jones, cartels en Burton Hail boots, heerlijke combo

    #4217

    rinus
    Bijdrager

    Dat van die dertig graden max. had ik nog niet gehoord, maar misschien zit er wel wat in. Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.

    Die Cartels wil ik ook wel, maar de centen waren op 😀

    #4219

    Anoniem

    Ik bne regular en ik sta 18 en -15 is dit een goede stance? ik denk het wel niet?

    #4223

    avoriazzz
    Bijdrager

    Als jij het fijn vind rijden is dat een goede stance. er zijn ook nog pro’s die +20/25 -0/5 rijden, zoals jeremy jones en nicolas müller en dat zijn niet de minste in ons wereldje. dus zo zie je maar de stance die jij fijn vind zal dus ook een goede stance zijn(voor jou omdat het persoonsgebonden is)

    #4415

    banks
    Bijdrager

    stance 18/-12
    rijd lekker op mn K2 Brigade, alleen mijn freestyle skills moeten zeker geüpgrade worden want dat is nog lang niet goed.

    #4708

    wilco
    Bijdrager

    De afstand tussen de beide bindingen:
    De afstand tussen de bindingen op het snowboard is voor iedereen verschillend. Het wordt beïnvloed door je lengte, door de lengte van het board en door de verschillende snowboarddisciplines (freeride, freestyle, alpine).

    De gemiddelde afstand tussen de bindingen is eenvoudig uit te rekenen via onderstaande formule.

    Freestyle/Freeride:
    – je grootte x 0,29 voor mannen
    – je grootte x 0,27 voor vrouwen

    is deze forumule een beetje juist?
    en is dit vanuit het midden van de binding of er tussen?
    heb m’n board laten waxen maar weet niet precies meer wat de afstand was!:blush:

    #4709

    joranh
    Bijdrager

    Ik zou u toch niet helemaal baseren op die formule. Ik sta al tamelijk ver uiteen en dat is slechts (van in het midden berekend) 46cm, volgens de formule zou het 54cm moeten zijn.
    En als ge duck staat of 15, -12 of eender welk kan het 10 cm verschillen of je nu rekent vanaf de toe, heel of midden van de binding.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.