Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Snowboard F.A.Q. en algemene vragen

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ted-h 13 jaren, 2 maanden geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #3667

    dusky
    Bijdrager

    Welkom in het Snowboard F.A.Q.!

    Hier kun je je algemene snowboardvragen stellen. Vaak gestelde vragen, of gewoon handige feitjes zullen in deze startpost opgenomen worden.

    Mijn vraag om mee te beginnen:

    [b]Q: Hoe kun je het beste de onderkant van je snowboard schoonmaken?[/b]
    Toelichting: Ik ben namelijk naar Snowworld geweest en nu is heel de onderkant van mijn board bruin, i.p.v. wit.
    [b]A:[/b]

    [b]Q:[/b]
    [b]A:[/b]

    #3680

    Anoniem

    [quote=”Dusky” post=108]Welkom in het Snowboard F.A.Q.!

    Hier kun je je algemene snowboardvragen stellen. Vaak gestelde vragen, of gewoon handige feitjes zullen in deze startpost opgenomen worden.

    Mijn vraag om mee te beginnen:

    [b]Q: Hoe kun je het beste de onderkant van je snowboard schoonmaken?[/b]
    Toelichting: Ik ben namelijk naar Snowworld geweest en nu is heel de onderkant van mijn board bruin, i.p.v. wit.
    [b]A:[/b]

    [b]Q:[/b]
    [b]A:[/b][/quote]

    Lijkt mij het beste van het eerst met en harde borstel af te schuten (in de diepere krassen met een naald of zo) om zo het vuil er uit te krijgen, ook kan je de wax er gedeeltelijk afschrapen en dan opnieuw waxen (zal er waarschijnlijk nooit helemaal af gaan)

    #3687

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”Dusky” post=108]
    [b]Q: Hoe kun je het beste de onderkant van je snowboard schoonmaken?[/b]
    Toelichting: Ik ben namelijk naar Snowworld geweest en nu is heel de onderkant van mijn board bruin, i.p.v. wit. [/quote]
    [b]A:[/b]Bij ernstige vervuiling kan je cleaner gebruiken, maar dat wordt niet aangeraden door de meesten ivm eventuele uitdroging. Uiteindelijk werkt vooral waxen, waxen en waxen goed. Royaal waxen, goed opstrijken en dan de nog warme wax er weer afkrabben. De troep komt ‘bovendrijven’ en gaat met de nog warme wax bijna allemaal eraf. Eventueel herhalen en daarna weer gewoon waxen.

    #3693

    avoriazzz
    Bijdrager

    [b]Q: Hoe kun je het beste de onderkant van je snowboard schoonmaken?[/b]
    Toelichting: Ik ben namelijk naar Snowworld geweest en nu is heel de onderkant van mijn board bruin, i.p.v. wit.

    de tip die ik al vaker langs heb horen komen. met de goedkoopste hotwax die je kan vinden je board waxen, heel goed afschrapen en borstelen en dan met je goede wax de dag er op, omdat het dan goed hard is je board weer waxen, het zou dan btr moeten zijn. hoop ik

    #3696

    krist
    Bijdrager

    Ik ben nog niet zo heel erg expert in alle weetjes over snowboard(en/s), vandaar deze (waarschijnlijk domme:P) vraag:
    [b]Q/b]: Is het waxen van je board echt belangrijk? zo ja hoevaak en hoe:P? (in principe al het know-how over waxen)

    #3697

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”Krist” post=139]Ik ben nog niet zo heel erg expert in alle weetjes over snowboard(en/s), vandaar deze (waarschijnlijk domme:P) vraag:[/quote]
    [b]Q[/b]: Is het waxen van je board echt belangrijk? zo ja hoevaak en hoe:P?
    [b]A[/b]: Ja. Zonder wax glij je namelijk niet. Snowboards, ski’s, schaatsen en sleden glijden omdat er een heel klein laagje sneeuw/ijs smelt tussen jouw board/etc en de sneeuw. Dat is glad en dus glij je verder.

    Je board werkt volgens dezelfde principes, maar geleidt niet zo goed als de metalen schaatsen/slede-units. Dus heb je een ander medium nodig om te smelten: de wax 😀

    Als je ziet dat je board wit uitslaat aan de randjes, moet je hem in ieder geval waxen. Of als je merkt dat je minder hard gaat dan eerst. Hangt ook heel erg af van de sneeuwcondities. Hoe warmer, hoe meer je meestal kwijt raakt aan wax.

    [quote](in principe al het know-how over waxen)[/quote]
    Kijk eens [url=http://www.abc-van-snowboarden.nl/snowboard-uitrusting/waxen.asp]hier[/url] enehm [url=http://www.google.nl/search?q=snowboard+waxen&num=20&hl=nl&newwindow=1&safe=off&client=firefox-a&hs=o2z&rls=org.mozilla:nl:official&prmd=v&source=univ&tbs=vid:1&tbo=u&ei=NZXdTIG-Ic2VOvzt-c8O&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CEIQqwQwAg]hiero[/url] en verder is Google your grote friend!

    #3700

    krist
    Bijdrager

    geweldig! thanks:) hij slaat wel al wit uit ja xD

    #5079

    robo1988
    Bijdrager

    Ik ben beginner en heb onlangs een nieuw board gekocht. Mijn keuze is gevallen op de Head Generics 1,65 [url=http://www.promofolder.nl/itemdetail.do?id=15227]deze[/url]. Omdat ik toch even wil checken of ik wel het juiste board aangeschaft heb, wil ik toch even van iemand met meer verstand van boards horen of ik geen miskoop heb gedaan :laugh:. Ik wil het board voornamelijk gebruiken als freeride board (piste).

    maten:
    lengte: 1,93
    gewicht: 102 kg
    schoenmaat: 46

    De winkel waar ik dit board kocht (makro) heeft niet veel advies geboden op het gebied van het instellen van de bindingen. Is het verstandig om de ruimte tussen de bindingen aan te passen en welke grades zijn het meest van toepassing.

    Alvast bedankt!

    #5253

    dusky
    Bijdrager

    Wat is eigenlijk de ‘standaard’ regular stance, qua aantal grades? Want van mijn camber board, die ook wat stijver is, laat ik hem gewoon op regular staan zodat ik flink kan knallen en die van m’n V-Rocker board die zet ik op duck voor wat te spelen.

    #5256

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    [quote=”Robo1988″ post=1542]Ik ben beginner en heb onlangs een nieuw board gekocht. Mijn keuze is gevallen op de Head Generics 1,65 [url=http://www.promofolder.nl/itemdetail.do?id=15227]deze[/url]. Omdat ik toch even wil checken of ik wel het juiste board aangeschaft heb, wil ik toch even van iemand met meer verstand van boards horen of ik geen miskoop heb gedaan :laugh:. Ik wil het board voornamelijk gebruiken als freeride board (piste).

    maten:
    lengte: 1,93
    gewicht: 102 kg
    schoenmaat: 46

    De winkel waar ik dit board kocht (makro) heeft niet veel advies geboden op het gebied van het instellen van de bindingen. Is het verstandig om de ruimte tussen de bindingen aan te passen en welke grades zijn het meest van toepassing.

    Alvast bedankt![/quote]

    Ten eerste freeriden is wat de naam zegt 😉 Freeriden, dus geen pistes.

    Voor eerste board kan dit ermee door, maar verwacht geen spectaculaire prestaties met dit board. Zowiezo is de makro een winkel waar ik nooit een snowboard zou halen. Tenzij ze opeens A-merken gaan verkopen.

    [quote=”Dusky” post=1722]Wat is eigenlijk de ‘standaard’ regular stance, qua aantal grades? Want van mijn camber board, die ook wat stijver is, laat ik hem gewoon op regular staan zodat ik flink kan knallen en die van m’n V-Rocker board die zet ik op duck voor wat te spelen.[/quote]

    De standaard regular stance is 15, 0

    Dit wordt vooral aangeraden voor beginners. Zodat de op het juiste been gaan staan. Maar waarom zou je met verschillende stances gaan werken? Ik gebruik nog maar 1 board, maar alle boards die ik heb staan/stonden zo rond de 65cm uit elkaar en 12, -12.

    Om de simpele reden, het gevoel blijft dan hetzelfde. Ik gebruik mijn board echt overal voor, behalve urban shredding :p

    #5259

    disco
    Bijdrager

    [b]@Dusky:[/b] Zover ik weet is er niet echt een standaard voor. Staat me nog wel iets bij dat je huurboardje bij de eerste keer boarden werd afgesteld op iets van 15 graden voor en 0 graden achter.
    Vrienden van mij, die wat meer voor de snelheidgaan hebben beide voeten iets naar voren gericht. Iets van 20graden voor en 10 achter.
    Is een beetje hetzelfde als met duck denk ik, maar net wat je lekker vind.

    [b]@Robo:[/b] Voor de meeste beginners zal zo’n boardje van de Makro niet veel verschil maken met een huurboardje en dus prima zijn. Ik hoop alleen voor je dat het board niet te slap is voor iemand van jouw gewicht en niet te klein voor je schoenmaat. Kan verder niet veel info vinden over het board.

    Bindingen moet je inderdaad wel ff aanpassen denk ik. Heb er hier ergens iets over op de site gelezen volgens mij, dus ff zoeken.

    Als ze zo gemonteerd zijn als op die foto is het trouwens zeker verstandig. Bij het linkerboard staan ze met de tenen naar de achterkant van het board gericht en bij het rechterboard met de tenen naar elkaar toe.

    #5434

    dusky
    Bijdrager

    Waar zetten jullie je boards op vast als jullie waxen? Of leg je het board gewoon op 2 bierkratten?

    #5435

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Bierkratten, schagen, stoelen of wat er voor handen is. Maakt me weinig uit.

    #5441

    ted-h
    Bijdrager

    Ik doe meestal 2 bierkratjes….

    Werkt perfect!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.