Home Forums Algemeen Algemeen Seizoens ervaringen

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  dakraam 13 jaren, 3 maanden geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #4921

    dakraam
    Bijdrager

    Hallo,

    Ik ben van plan om dit jaar mn propedeuse te halen, om er vervolgens een jaartje tussenuit te gaan om o.a. op seizoen te gaan! Nu gaat mijn voorkeur uit naar oostenrijk (vanwege de taal), maar de meeste vacatures die ik tegenkom zijn in frankrijk. Maar het gebied even terzijde, ik vroeg me af of jullie enkele van je seizoens ervaringen zouden willen delen! Het lijkt me namelijk super vet, maar ik heb nog wat extra motivatie nodig.

    Alvast bedankt!

    #5014

    mightym
    Bijdrager

    Waarom heb je extra motivatie nodig?! IK zou zo gelijk weer een seizoen willen doen.

    Je kan het beste enigzins optijd beginnen met zoeken. Als je bijvoorbeeld vaker in een bepaald gebied komt en daar wilt gaan werken kan je best al eens het seizoen ervoor informeren naar baantjes en adressen.

    Wat voor een werk wil je doen en wat is je budget. Als je snowboardleraar bent heb je vaak zelf weinig tijd om vrij te boarden. Of je moet een relaxte school vinden waar dit wel kan. In de bar werken betekend vaak dat je overdag vrij bent, het verdient wel lekker maar je bent vaak tot laat/vroeg bezig.
    Het is relaxt als je van te voren al wat geld zou kunnen sparen zodat je ter plekke niet perse elke dag hoeft te werken. Ik werkte 3 dagen in de week en dat was precies voldoende. Op de wisseldag (zaterdag) appartementen schoonmaken en twee keer ontbijt dienst. Moest wel om 06.00 uur beginnen maar was om 12.00 uur weer klaar. Het zorgde net voor wat extra geld en ik hield de rest van de tijd over om te boarden.

    Sommige grotere organisaties zoals Husk en sportura zoeken altijd veel mensen om in Frankrijk te gaan werken. Je krijgt dan bijvoorbeeld een appartement en skipas. Als je in hun kroegen werkt krijg je ook geld. Zelf zou ik dat niet doen aangezien ik er al een hoop slechte verhalen over heb gehoord met niet/moeilijk betalen etc etc. Daarnaast moet je het ook maar net trekken in die kroegen zoals de yeti met allemaal après-skiende Nederlanders om je heen 😉

    #5016

    dusky
    Bijdrager

    [quote=”mightym” post=1477]Ik werkte 3 dagen in de week en dat was precies voldoende. Op de wisseldag (zaterdag) appartementen schoonmaken en twee keer ontbijt dienst. Moest wel om 06.00 uur beginnen maar was om 12.00 uur weer klaar. Het zorgde net voor wat extra geld en ik hield de rest van de tijd over om te boarden.[/quote]

    Waar was dit? Bij welke organisatie? Klinkt ideaal namelijk. Hoeveel geld had je al gespaard? Hoe lang was je daar? Had je een fatsoenlijjk verblijf? Tell us/me more…

    #5021

    mightym
    Bijdrager

    Ik werkte voor Saiko, in het gasthof in Mayrhofen. Ik heb zelf mn pas betaald en het appartement. Ik zat dus zelf ook in een appartement in het gasthof. Als ik werkte kon ik ook gewoon mee eten en anders kookte ik met mn roomies. Veel privacy heb je niet maar als het gezellig is dat niet echt een probleem. Het gasthof is erg groot dus je kunt altijd wel ergens relaxt even ontspannen. Mayrhofen is ook geweldig om te zijn 🙂

    Wat ik in totaal heb betaald weet ik eigenlijk niet maar het zal rond 1500 euro zijn. Ik had ook een nieuw snowboard gekocht dus dat zal er ook wel bij inzitten… ik zat er ongeveer 2 maanden.

    #5022

    avoriazzz
    Bijdrager

    yoo klinkt wel ziekelijk relaxt!!!
    ik wil over 1-3 jaar ook een jaartje seizoen gaan doen en het liefst in een duitstalig land, omdat ik echt totaal niet frans spreek, maar duits lukt mij redelijk/goed. zat je met saiko dan ook voornamelijk met nederlanders of viel dat eigenlijk nog wel mee??

    #5023

    dusky
    Bijdrager

    3 jaar geleden ben ik met Saiko meegeweest en daar zaten idd veel mensen op seizoen volgens mij. En hoeveel kost zo’n appartement nou voor 2 maanden?

    #5024

    uperuu
    Bijdrager

    Hey daar,

    Ik heb in totaal 4 seizoenen gedaan. IK ben begonnen in 2001 als skileraar in Kirchberg. Vervolgens 2007 schoonmaker voor Sunweb in Deux Alpes, 2008 chaletbitch in Morzine en 2009 als kroegtijger 😛 in Morzine. En ik vond elk seizoen even gaaf. Al sik de mogelijkheid zou hebben om weer een seizoen te doen, zou ik het meteen doen. Helaas zit ik in Nederland met een vaste baan en een studie, wat op zich ook helemaal zo slecht nog niet is.

    Mijn eerste seizoen wist ik niet beter dan dat ik gewoon de sneeuw in wilde en les wilde geven. Nu ski ik al een tijdje en hoor ik hier ook niet helemaal thuis en als skier ben je gewoon echt full time aan het werk in een gebied. Als snowboarder werk je vaak minder, maar dat ligt ook echt weer aan je skischool. Niet elke skischool betaalt evenveel en ook kan de prijs voor onderdak verschillen. Tijd voor een bijbaantje om bijvoorbeeld in de zomer te reizen heb je dan genoeg.

    Schoonmaken voor Sunweb was de bom. Appartement en liftpas incl, eten voor een prikkkie en ik werkte op zaterdag de hele dag en 3 avonden van 16-22 uur (en deed dan eigenlijk niet veel meer dan internetten). Ook deden we ontbijtservice, maar de winst daarvan werd nog eens extra verdeeld. Van sunweb kreeg ik 500 euro per maand en dat was incl ziektekosten verz.

    Chaletbitch is niet ideaal. 6 dagen in de week van 7-10/11 en van 16/17-22 (afhankelijk van hoe vol het chalet zit). Elke dag alle kamers schoonmaken en op zaterdag ook nog eens de hele dag. Hooray for changeover day! Liftpas en app incl. voor 600 euro per maand, nix extra’s.

    Het werken in de bar was ideaal. Ik werkte 15 uur in de week (1x 16-21, 2x 21-02 uur) en kon ook nog af en toe ruilen waardoor ik het gebied uitkon en dus nog wat extra trips gemaakt heb. Ik verdiende een 10je per uur, plus fooi (ong 20euro per avond). Ik heb zelf mijn appartement betaald (2000 euro voor t seizoen) en mn liftpas (600 euro met werkcontract voor de PDS).

    Skileraar worden kan heel makkelijk via de website tslv.at. Daar staan alle skischolen die nog een leraar zoeken. Wel moet je natuurlijk een anwarter hebben. Of check gewoon je favoriete gebied ruim van tevoren.

    Via alle grote NL organisaties kun je altijd wel een bitchbaantje vinden. Wees er op tijd bij, vanaf september of zelfs eerder kun je al zoeken volgens mij.

    Mijn bar job heb ik in het gebied zelf gevonden. Met kerst aangekomen, rondgevraagd en 1 januari begonnen (ik was al wel vaker in het gebied geweest, dus kende veel mensen, dat scheelt). Of wat Mightym zegt, in de zomer of het jaar ervoor al vragen om info en adressen en vriendjes maken.

    Waar je ook een seizoen wilt gaan doen, op wat voor manier dan ook, DO IT! Hier zul je zeker geen spijt van krijgen. Have fun!

    #5027

    mightym
    Bijdrager

    Ik heb echt geen idee meer, Heel goedkoop was het niet, maar in Mayr vond ik niks anders. Je kunt het beste even mailen met Saiko.

    #5028

    dakraam
    Bijdrager

    Bedankt voor alle verhalen tot zover!! Very helpfull.
    Waar ik zelf ben uitgekomen tot nu toe zijn baantjes als schoonmaker in Frankrijk, via organisaties als husk/sunweb. Maar liever ga ik naar een gebied als Mayrhofen met het oog op de taal :whistle: , via de meeste organisaties blijkt dit niet te kunnen maar via Saiko blijkbaar wel, ty voor de tip, zal hierover eens contact opnemen.

    Aan degenen van jullie die in een land op seizoen zijn geweest waarvan ze de taal geheel niet beheersen, leverde dit problemen op?

    Jullie hebben m’n twijfel weggenomen om op seizoen te gaan, bedankt 😉

    Als er nog meer mensen zijn met seizoens vervaringen, blijf ze aub posten, zeer interessant om te lezen namelijk!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.