Home Forums Algemeen Algemeen pijnlijke kuiten

Dit onderwerp bevat 17 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kevinhoogendam 10 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #4279

    schuimzeep
    Bijdrager

    beste boarders!

    de laatste tijd heb ik na/tijdens het boarden zo’n pijn aan de buitenkant van mijn kuiten.
    bizar genoeg merk ik het enkel wanneer ik ingestrapt sta.
    aan mijn stance/angles heb ik niets veranderd (comfi-wijd, 21° & -18°)
    wel ga ik frequenter boarden (1 of 2 wekelijks) en amuseer ik mij steeds meer met flatgroundtricks.
    ik vermoed dat het door het butteren komt, mijn vriendin buttert mee en is even geradbraakt, haha!
    heeft er iemand een goeie tip of stretchoefening ofzo?
    soms ben ik nog zo verzuurd van de vorige sessie dat ik amper een ollieken kan poppen, vreselijk!!:-o

    alvast merci..

    #4281

    rinus
    Bijdrager

    Last van de buitenkant als je gaat butteren klinkt best logisch; je trekt flink aan je ene pootje om dat eind van je board omhoog te krijgen en omdat je nu eenmaal niet alleen maar aan je banden kan trekken, gaat-ie automatisch je spieren belasten.

    Onderweg in de auto achteraf je benen masseren, of van tevoren goed warmlopen/masseren kan misschien helpen.

    #4283

    sicco
    Bijdrager

    Hierboven gegeven antwoord sluit ik me bij aan. Zolang het niet pijnlijk is, zeg maar aanvoelt als blessure, worden je spieren getrained en ga ik ervan uit dat je over enige tijd minder last hebt.
    Persoonlijk zet ik m’n stance angle niet (veel) groter dan 15 graden verschil (hooguit +10/-10 bij duckstance), aangezien ik daar in het begin last van heb gehad. Blijft wel persoonlijk, dus hoeft niet jou probleem te zijn, maar de kans bestaat omdat je bepaalde spieren nu dus zwaarder belast.

    #4284

    Anoniem

    ik zou je stance iets corrigeren en versmallen naar vb 18 en -15 dat zal al wat ontlasten en voor de rest kuiten strechen warm bad nemen! masseren en heel veel rusten!

    #4287

    avoriazzz
    Bijdrager

    zoals alle andere berichten hierboven al zeggen, probeer ook een beetje met je stance te klooien, want +21 -18 is wel een zieke duckstance 😉 de meest gebruikte duck stance is +15 -15, dit vinden de meeste mensen het fijnst. probeer anders ook eens om met die stance te boarden en dan het iets verder omzetten naar je persoonlijke wens. miss is dit een onderdeel van het probleem.

    probeer anders ook ff de gebruikelijke rek oefeningen, leunen op een gebogen been en het andere helemaal strekken (zijdelings) en zo ook de andere.

    als je klaar bent met boarden, ren dan ff een rond of miss 2 om de parkeerplaats, zo kunnen je spieren het melkzuur afvoeren wat door verzuren in je spieren komt en voel je de avond weer fitter en kan je de volgende sessie weer los gaan, je hoefd niet hard te rennen, gewoon joggen/uitlopen.

    #4560

    pien
    Bijdrager

    Kuiten train je met boarden, maar ook met touwtjespringen! 🙂
    Altijd je kuiten na een sessie ff oprekken, om spierpijn te voorkomen.

    Ik boks nu een tijdje en men kuiten waren ontzettend zuur na iedere sessie touwtjespringen, sparren en krachttraining. Eenmaal een touw in huis en opzettelijk iedere dag ff een kwartiertje springen helpt fantastisch!

    Als je eenmaal het ritme te pakken hebt en je kuiten gewend beginnen te raken aan de belasting met de juiste rek en strek oefeningen, zal het een stuk minder worden en de flattricks worden mettertijd alleen maar krachtiger 🙂

    #4562

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Hoe staan je highbacks? Want als je veel forward lean hebt (highbacks naar voren gekanteld), ga je dat voelen in je kuiten. Dus als je die niet op 0 hebt staan, doe dat is en dan zal je zien dat het snel weg is.

    En je stance, die moet je echt snel veranderen. Er wordt maximaal een verschil van 24 graden aangeraden. Alles meer dan dat is slecht voor je knieën. Dit merk je niet in een weekje, maar wel met de jaren. En zoals jij staat is echt absurd veel.

    #4568

    schuimzeep
    Bijdrager

    aha! merci voor de reacties!
    stance is aangepast, highbacks stonden inderdaad met max forward lean, zal deze voor de groundtricks op zijn vertikaalst zetten.
    en morgenavond eens testen in snowbase!
    ben ik nog te laat om aan de sint een springtouw te vragen 😉

    #4570

    ted-h
    Bijdrager

    [quote=”KevinHoogendam” post=1023]Hoe staan je highbacks? Want als je veel forward lean hebt (highbacks naar voren gekanteld), ga je dat voelen in je kuiten. Dus als je die niet op 0 hebt staan, doe dat is en dan zal je zien dat het snel weg is.

    En je stance, die moet je echt snel veranderen. Er wordt maximaal een verschil van 24 graden aangeraden. Alles meer dan dat is slecht voor je knieën. Dit merk je niet in een weekje, maar wel met de jaren. En zoals jij staat is echt absurd veel.[/quote]

    Hai Kevin,

    Ik sta dit seizoen voor het eerst “duck” en dus -15 en +15. Dit verschil is dus dertig, waar heb jij gelezen dat het maximaal 24 mag zijn? Anders heeft iedereen een serieuze uitdaging…

    Let me know, ben erg benieuwd

    #4572

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Met duck is niks mis mee 😉 Als het om beginnende snowboarders gaat zet ik deze liever duck dan op die beginners stance van 15-0.

    En 24 graden verschil is iets wat vanuit de NSkiV komt. Daar staat het in de informatie mappen voor Snowboard begeleider en instructeur.,

    @ Schuimzeep: Dat zal al heel veel schelen. Met forward lean wordt je gedwongen door je knieën te gaan en dat ga je voelen in je kuiten 😉

    Ik zou zeggen hou ons op de hoogte of je verschil merkt.

    Edit:

    Als je twijfelt over je stance. Pak je tooltje, trek je boots aan en zoek een stuk tapijt op in huis en ga gewoon je stance aanpassen en proberen op het tapijt. Net zolang tot je iets hebt waarvan je denkt, “he dit staat wel fijn”

    #4576

    sicco
    Bijdrager

    [quote=”KevinHoogendam” post=1023]…Er wordt maximaal een verschil van 24 graden aangeraden. Alles meer dan dat is slecht voor je knieën. Dit merk je niet in een weekje, maar wel met de jaren…[/quote]

    Mij is zelfs verteld dat wanneer je iets in de lucht springt en je benen ontspannen laat, je terecht komt met ongeveer 15graden verschil. Dit is de meest natuurlijke houding voor veel mensen (tenzij je X- of O-benen hebt). Hoe verder hier vanaf geweken word deste meer slijtage je gewrichten ondervinden.

    Nu vind ik 15graden persoonlijk erg weinig, maar heb hiermee wel het minst belaste gevoel na een dag gekke dingen doen. Alleen in duckstance zet ik ze +15/-15, maar dit gebruik ik momenteel minder vaak.

    #4583

    ted-h
    Bijdrager

    [quote=”KevinHoogendam” post=1033]

    En 24 graden verschil is iets wat vanuit de NSkiV komt. Daar staat het in de informatie mappen voor Snowboard begeleider en instructeur.

    Edit:

    Als je twijfelt over je stance. Pak je tooltje, trek je boots aan en zoek een stuk tapijt op in huis en ga gewoon je stance aanpassen en proberen op het tapijt. Net zolang tot je iets hebt waarvan je denkt, “he dit staat wel fijn”[/quote]

    De stance bevalt me wel hoor, alleen is 30 graden dan niet teveel van het goede?

    Wat zijn de andere ervaringen van collega boarders?

    #4584

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Iedereen heeft er zijn eigen gevoel bij. Ik heb in mn opleiding ergens aan het begin dat gehoord en gelezen en sinds die tijd sta ik 12-12. En dat is wat ik fijn vind.

    Ik ken ook iemand die verdomd goed kan boarden en staat 18-9. Ik ben nu 12-12 gewend en blijf zo staan, maar als je 15-15 fijn vindt waarom niet?

    Pak is een gradenboog en kijk wat dat 4 graden verschil zijn. Als je kijk naar klok en dan weet dat 1 minuut voor 6 graden staat, dan zie je hoe weinig het eigenlijk is.

    #4586

    ted-h
    Bijdrager

    Ok helder….

    Thanks

    Lets try some things…

    #4825

    hunt
    Bijdrager

    Hey,

    Het is idd zo dat als U highbacks te ver naar voorstaan dit de kuiten enorm belast. Ook als je veel op je tooths gaat borden en springen idd. Ik ben nu maandag ook terug naar snowbase geweest en het was weer effe geleden en khad dan juist nieuw plank en bindingen. En men kuiten en enkel was ook zeer stijf.

    Warm bad ofzo, bubbelbad is nog beter, of bij het slapen een kerssepitkussen erop.
    En als ge er echt voorgoed vanaf wilt is het beter dat je gewoon elke dag wat kuitspieroefeningen doet. Elke dag 10 min en je hebt nooit geen last meer van je kuiten. Beste oefening is om wat gewisht op je schouders te nemen en dan gewoon op je tippen gaan staan en terug op je platte voet. Je gewoon paar keer opduwen met je kuiten eigenlijk. Help enorm goed.

    Greetz
    Hunt

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.