Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Nieuw snowboard na 14 jr plezier

Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kevinhoogendam 10 jaren, 5 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #6855

    giel
    Sleutelbeheerder

    Na 14 jaar tijd voor een nieuw snowboard en bindingen. Veel plezier gehad van mn nidecker picto. Er is veel verandert de laatste jaren op snowboard gebied dus kan ik wel wat advies gebruiken.
    Wat info over mezelf en mn dag in de sneeuw.
    Ik ben 38 jr, 1m95 lang en weeg 90kg, schoenmaat 45. Nieuwe schoenen flow rival 2013
    In de groep waarmee ik op wintersport ga ben k de enige snowboarder, in het funpark komen we eigenlijk niet. Ook op de berg is genoeg plezier te beleven voor ons. Ik zoek dus een board dat geschikt is voor op de piste. Waarmee makkelijk bochten te maken zijn.
    Waar ik nu wel moeite mee heb zijn de ijsplaten die we onderweg tegenkomen. Hierop glijd ik al snel weg. Nu lees ik over oa magnatraction wat hierin moet kunnen helpen. Ik lees over rocker, camber… Wat is meest geschikt voor mij? Gebaseerd op bovenstaande.

    Ik laat me graag door jullie adviseren om mij te helpen een keuze te maken. Ik woon in de buurt van breda, advies over goede boardshops in de buurt is ook welkom.

    #6856

    vinline
    Bijdrager

    De technologie in snowboards is inderdaad, zoals je zegt, helemaal veranderd de laatste jaren. Dus ik zal eerst proberen om heel kort en simpel het verschil camber en rocker uit te leggen.

    Camber boards zijn de boards waar jij waarschijnlijk altijd op hebt gereden. Het zijn over het algemeen stijve planken en zijn naar boven gelift tussen de twee bindingen(als dit niet zo zou zijn zouden ze onbestuurbaar zijn). hierdoor krijgt het breedste deel van de plank in de tail en nose een pak meer grip wanneer je een bocht maakt, wat dan uiteindelijk ook weer resulteert in het haperen dat je soms ervaart, zeker op ijzigere pistes.

    Sinds ongeveer 5 jaar bestaan er nu dus ook de zogenaamde rockerboards. Het verschil met camberboards is dat deze en ‘banaanvormige’ curve hebben, en dus niet zijn omhoog gelift tussen de bindingen, maar wel aan de nose en tail. Ook zijn rockerboards over het algemeen een stuk soepeler. Door deze twee dingen zijn rockerboards veel vrijgeviger en zullen ze minder snel haperen en zich ingraven in de sneeuw op de piste of in het park. Ze zullen zich ook gemakkelijker in de diepsneeuw houden.

    Het allernieuwste waar men nu mee op de markt komt is een combinatie van de voorgaande twee(vaak hybrid genoemd). Zo’n board heeft camber onder de bindingen en rocker tussen de bindingen en in de nose en tail. Op papier biedt dit board het beste van de twee werlden.

    Tot zo ver het verschil camber – rocker. Dan vroeg je ook nog over magne traction. Dit is een technologie die wordt toegepast door het merk lib-tech en het betekent in feite dat je edges wat meer naar onderen gebogen en onder je bindingen je edges gekarteld zijn waardoor daar onder andere meer druk op komt en dit resulteert in een pak meer grip op ijzige pistes. Hierdoor zou het dan weer wel moeilijker zijn om rails en boxes te doen, maar aangezien je je daar niet echt mee bezighoud is dit denk ik geen probleem.

    Als conclusie zou ik zeggen dat je een board met magne traction zeker moet overwegen. Ik heb er al veel goede reacties over gehoord maar heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik sta momenteel op een K2 Turbo Dream (rocker) en ben daar zeer tevreden van. Fantastisch allround board dat zich zowel op als buiten de piste zeer goed gedraagt en ook nog eens loeiend snel is. Maar goed dat terzijde.

    Voor de lengte van een board zou ik, omdat je redelijk groot bent, voor een 157 cm of langer gaan. bedenk wel: hoe langer, hoe sneller/stabieler, maar ook hoe minder wendbaar.
    voor de breedte vraag je best naar de verkoper en moet je gewoon zelf kijken als je je board koopt. je voeten mogen niet te veel uitsteken maar het board mag ook niet te breed zijn. maar aangezien je ook redelijk grote voeten hebt vermoed ik dat je wel eens een zogenaamd ‘wide’-snowboard nodig hebt.
    En ten laatste qua ‘shape’ is het ook gewoon een persoonlijke questie. Ik ben een grote rocker fan anderen zijn dat minder en dat is dan vooral de oudere garde van snowboarders. Maar rocker heeft zeker zijn voordelen tegenover camber maar het zal misschien wel even aanpassen zijn om terug de juiste techniek te vinden.

    Ik hoop dat je iets hebt een mijn uitleg 🙂

    P.S.: burton heeft op zijn site een ‘boardfinder’ waar je je gewicht en lengte kan invullen en dan laat het de geschikte snowboards voor jou zien.

    #6857

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Magnatraction, frostbite(Burton) allemaal 1 pot nat. Het zou extra grip moeten geven op ijsplaten door de /// vorm in de staalkant. Hierdoor heb je meer druk op een kleinere punt dan met een normale staalkant, waardoor je makkelijker zou moeten kunnen sturen op een ijsplaat.

    Het 2e voordeel is dat je hierdoor ook met botte staalkanten nog grip zou moeten hebben. Dit is wat de fabrikanten zeggen. Mijn vriendin rijdt op een GNU (gelinkt aan LibTech) en merkt vrij weinig van de kartels.

    Conclusie: Je hebt meer druk op delen van je staalkant door de kartel vorm, maar op een ijsplaat ben je hoe dan ook de lul. Het makkelijkste antwoord. Koop een board wat je fijn vindt, met of zonder magnatraction/frostbite/blabla en mijdt ijsplaten of ga er recht overheen.

    Het is overgens niet zo dat de staalkanten van een LibTech board naar beneden hangen, want dat is levensgevaarlijk.

    Het verschil in Rocker en camber staat hierboven redelijk goed beschreven. Wat er het kort gezegd op neerkomt. Een rocker heeft de vorm al om een bocht te kunnen te maken en een Camber moet je eerst in die “bananen shape” duwen (moeite doen) om een bocht te kunnen maken. Rocker is luier snowboarden en makkelijker dan camber en qua stijfheid verschilt het allemaal niet zoveel meer. Ik ken stijve rocker boards en slappe camber board. Dus daar is keuze genoeg in, maar dat hangt van jou af.

    Wil je makkelijk en relaxed snowboarden zonder al te veel moeite te hoeven doen, maar toch lekker door kunnen knallen. Neem een Medium Flex rocker board (of hybrid)

    Wil je meer moeite doen en stevig door kunnen knallen, dan neem je een medium Camber board. Voor beide soorten geldt in jou geval een All Mountain board.

    Samengevat: Neem een medium flex all mountain board (rocker/camber wat je wilt).

    Voor de lengte kun je het zoeken van kin tot neushoogte. Een board tot aan je kin is wat speelser en tot aan je neus weer stabieler door de lengte.

    Als je voldoende weet, dan zoek je de dichstbijzijnde fatsoenlijke snowboardwinkel op en zoek je wat leuks uit. Neem wel je schoenen en bindingen mee voor de juiste breedte van het board.

    Van Flow zouden de volgende boards wel wat kunnen zijn:
    Drifter
    Merc

    #6870

    giel
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Hier heb ik zeker wat aan.
    Na het lezen van de aanbevelingen zou ik uit komen op een: Allmountain, medium flex, rocker board (met magnatraction/frontbite whatever). het wat luie snowboarden spreekt me wel aan, vandaar momenteel een voorkeur voor rocker.

    Ik gaf al aan dat ik vooral wat moeite heb op ijsplaten, nu heb ik gelezen dat met name juist rocker boards hierop failen! Klinkt wat tegenstrijdig met wat ik zoek? Enige ervaring of kennis van jullie kant?

    Dan een volgend advies wat ik vraag. De keuze van m’n bindingen, hebben die nog erg veel invloed op het gedrag van m’n nieuwe board?
    Nu heb ik vooral last dat m’n voeten na de tweede dag in de fik staan 🙂 M’n nieuwe boots van afgelopen jaar helpen al een heel stuk, misschien dat bindingen hierin nog meer kunnen helpen.

    #6872

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    IJsplaten zijn hoe dan ook kut, met of zonder magnetraction/rocker of camber. Vermijden en anders recht over heen gaan en niet sturen/remmen.

    Uiteindelijk lukt het wel, want ik blijf ook staan op ijsplaten met mij zeer botte staalkanten.

    Over je bindingen:
    Wat voor bindingen heb je nu? En wat voor last heb je?

    En advies over shops in de buurt van Breda
    Bonk (centrum van Breda, skateshop met wat snowboards)
    Brejaart (centrum van breda, beperkt tot allround spul)

    Buiten Breda heb je:
    Freestyle sport, Roosendaal en Skidome rucphen (indoor sneeuwbaan) Hebben een uitgebreid assortiment en voldoende kennis.

    En het is dat ik nu pas zie dat je in de buurt van Breda woont, want er was deze avond een testavond van Sportief (zit in Tilburg, hebben ook een leuk aanbod aan spullen) in Sneeuwattractiepark Skidôme rucphen.

    #6873

    giel
    Sleutelbeheerder

    Bedankt!

    #6874

    giel
    Sleutelbeheerder

    Bedankt!
    Balen dat ik een testavond heb gemist! Ik was graag even langsgegaan om wat boards te proberen.
    Sportief uit tilburg ken ik, daar komen mn huidige boots vandaan.
    Brejaard in Breda is leuk voor ski’s maar nogal beperkt in snowboards.
    Komend weekend wil ik eens in Tilburg en misschien in Rucphen gaan kijken.

    De huidige bindingen op mn board zijn Flow FL 19 uit 2001
    Waar ik nu last van heb zijn branderige voeten, meestal zo na de 2e dag. Zo erg dat ik m’n boots uit moet doen. Ik draag snowboard sokken in mn Flow rebel boots.
    Hiermee gaat het al een heel stuk beter. Ook heb ik me aangepaste inleg zolen laten verkopen bij Sportief. Deze zouden meer steun moeten geven dan de standaard zooltjes.

    IJsplaten zijn zeker kut, deze sta ik gewoon uit. Niks doen en wachten op grip aan de andere kant.
    Ik zoek vooral ook meer grip op harde geprepareerde pistes

    #6876

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Ik kan het me wel voorstellen dat je pijnlijke voeten krijgen met je huidige bindingen. De nieuwere Flow bindingen zijn vele malen comfortabeler.

    #6878

    giel
    Sleutelbeheerder

    OK, dat geeft me moed! B) En misschien wel straks het gevoel… had ik maar jaren eerder nieuwe bindingen gekocht. :unsure:

    Bedankt in ieder geval.
    Ik heb al wel wat gezocht naar de huidige techniek van bindingen. Even op de site van flow gekeken, wat een keuze! Advies hierin waardeer ik erg.
    Wat me meest bevalt aan mijn huidige bindingen is de makkelijke instap, met een trap erin, highback omhoog klikken en klaar.

    Mijn board keuze staat nu nog steeds op een Allmountain, medium flex, rocker board, met magnatraction/frostbite.
    De voornaamste eigenschap waarin het materiaal me moet helpen is: controle op harde geprepareerde pistes. Daarnaast vind ik comfort belangrijk.

    #6879

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Magnetraction zou ik niet als pré hebben. Het maakt niet zoveel verschil.

    De nieuwere flow bindingen is zelf het “trap erin” makkelijker gemaakt door een hefboom werking tussen cap en hiback. Hiback omloog = cap omhoog, hiback omhoog = cap omlaag. Simpel gezegd, Flow was al makkelijk en nu nog makkelijker.

    De Fuse en de NX-series hebben het hefboom systeem. Alle overige modellen niet.

    De Flite is het model wat een winkel als Brejaart verkoopt. De Quattro-SE is net iets luxer en de Five-SE weer iets luxer. Maar alleen zullen comfortabeler zijn dan je huidige.

    Mocht je geheel toevallig schoenmaat 42 hebben, dan kan je mijn bindingen wel een keer proberen als je bij skidome bent. Ik ben er iedere dinsdagavond, vrijdag avond en zondag ochtend/middag.

    #6880

    giel
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Kevin!
    Je bent erg behulpzaam.

    Ondertussen wat gegooled naar Flow bindingen. Ik lees wel dat sommimgen er mee weglopen terwijl anderen het helemaal niets vinden. Love or hate. Een kwestie van persoonlijke wensen. Ik vind het systeem prettig.

    De twee series die je aanhaalt, Fuse en NX zien er aantrekkelijk uit. Al kan ik weinig informatie vinden over alle verschillende typen binnen deze series en het verschil tussen de Fuse en NX.
    Op het eerste gezicht zou ik zeggen kunstof voor Fuse en Aluminium voor NX, echter als ik naar de eigenschappen van de bindingen kijken op de Flow website zie ik dat er meer veschil is.

    Weet jij waar ik goede informatie kan vinden?
    De shop in Rucphen, heeft die een groot assortiment snowboards/bindingen? Lijkt alsof ze geen website hebben, zowel doen ze iets verkeerd want ze zijn niet makkelijk te vinden via google.

    #6881

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Dankje, maar dat is waarvoor moderators zijn op een forum 😉

    Het verschil zit hem voornamelijk in het gebruikte materiaal en de stijfheid van de binding.

    De site van de shop in Rucphen is http://www.freestylesport.nl. Als ze het niet in Rucphen hebben staan, hebben ze het waarschijnlijk wel in Roosendaal. En mocht het een product van Flow zijn, dan is dat mits op voorraad bij Flow ook makkelijk te krijgen omdat de importeur in Roosendaal zit.

    Ik gok dat je op het verkeerde gezocht hebt 😉

    #6882

    giel
    Sleutelbeheerder

    Ok, weer wat verder in m’n selectie proces.

    Mijn voorkeur gaat op dit omment uit naar: Flow NX2 of Flow Fuse.

    Binnen die 2 series kijk ik naar de SE & AT versie.
    De SE heeft een toestrap (ik neem aan dat ik deze zo goed benoem)
    De AT heeft deze niet

    Wat is het voordeel van een toestrap?

    #6883

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb een halve dag ervaring met de toestrap versie. Hier kan ik pas meer over vertellen als mijn bestelde bindingen binnen zijn.

    Waar ik op inzet is dat de druk bovenop de voet minder is geworden en dat de toestrap aan de voorkant de voet vaster zet = meer controle. Maar dat is mijn vermoeden met het idee op de werking van de straps op de schoen.

    #6884

    giel
    Sleutelbeheerder

    Ondertussen nog wat reviews bekeken op youtube. Beide series zijn intermediate/advanced. Mijn niveau ongeveer, al neig ik meer naar intermediate.

    Het grote verschil tussen Fuse & NX2 is mij nog altijd niet helemaal duidelijk, al heb ik wel een goed idee. DE NX2 is wat stijver

    Over de toestrap word verteld dat je hiermee je boot strakker in je binding kan zetten. Ook word erbij gemeld dat de AT versie, zonder toestrap, wat mee comfort biedt.
    Als ik beide bindingen bekijk moet een NX2- AT omgebouwd kunnen worden naar een SE en omgekeerd.
    Vanmiddag eens naar de shop.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.