Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Afstellen Multifunctionele Baseplate

Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  sicco 13 jaren, 4 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #4389

    sicco
    Bijdrager

    Nu was ik van plan m’n bindingen op m’n nieuwe board te zetten, maar kom met het volgende probleem te zitten.

    Facts:
    Flow Merc 155 snowboard
    Flow NXT AT bindingen
    Flow NXT Baseplate (zie foto hieronder)

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-VKJNFWVR.jpg[/img]

    De baseplate heeft nogal veel mogelijkheden en nu wil ik gewoon de neutrale stand, om van daaruit verder af te stellen. Ik heb ze eerder op m’n Burton board gehad (na een dag of 2 afstellen :S), maar daar zaten ze op 3 punten vast zoals op onderstaande foto:

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSLPP7DH.jpg[/img]

    Op deze manier stonden ze in ieder geval midden op het board (heel/toe) en doordat de 3 punts iets uit het midden staat (foto is de voorste baseplate, de achterste stond 180graden gedraaid), stonden ze iets wide t.o.v. centered.

    Op m’n huidige board (Merc) zit wel de 4 punts bevestiging, maar als ik de baseplate monteer zodat de tekst leesbaar is wanneer ik op het board sta, staat de binding meer heel-side (zie center schroefgaatje):

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SJIY6EE4.jpg[/img]

    Hoort dit zo en moet ik m’n binding hierop afstellen, dus de highback meer naar voren? Of kan ik de baseplate beter 90graden draaien, zodat de binding heel/toe in ieder geval in het midden staan en dan iets meer wide of setback gaan staan zoals onderstaande foto’s:

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXMK7OIT.jpg[/img]
    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-H8GMZ7ET.jpg[/img]

    – Word de baseplate normaal gemonteerd zoals de 3 punts bevestiging gebruikt word, zodat het center schroefgaatje altijd in het midden (heel/toe) van het board zit (tekst naar achterkant van het board), of 90 gedraaid (tekst leesbaar vanaf de zijkant)?
    – Als de baseplate net zo gemonteerd word als de 3 punts bevestiging, kan ik deze dan het beste setback, wide of meer naar voren monteren?
    – Op het board zitten 2 rijen van 4 gaten, er staat verder niks bij, maar het centered punt zijn toch de middelste 4 gaten? (begin nou overal aan te twijfelen..)

    Veel vragen, sorry, maar hoop dat jullie me kunnen helpen.

    #4392

    rinus
    Bijdrager

    [quote]Of kan ik de baseplate beter 90graden draaien, zodat de binding heel/toe in ieder geval in het midden staan en dan iets meer wide of setback gaan staan zoals onderstaande foto’s:[/quote]
    Dat zou ik doen ja. Dus zoals de onderste twee foto’s. Dat je, als je je board rechtop zet, je FLOW en NXT gewoon kan lezen of ondersteboven hebt staan. Zodat je bindingen heel en toe side gewoon even ver van je staalkanten af staan.

    #4412

    sicco
    Bijdrager

    Dankje, dit lijkt me zelf ook de beste oplossing. Alleen valt er dan verder weinig te fine-tunen.. 馃檨 Met de baseplate toe/heel gecentreerd kan ik die afstand n贸g verder aanpassen, terwijl die dan juist goed staat. Andersom staat deze juist niet toe/heel gecentreerd, maar kan ik die ook niet aanpassen, juist wel weer meer mogelijkheden setback. :unsure:

    Heb ik nog een dringende vraag:
    – Hoe kom ik erachter wat m’n centerpoint is om de bindingen te plaatsen?
    Op m’n burton board stond dit aangegeven, maar stond de voorste binding in de achterste stand en de achterste binding in de voorste stand. Iemand?

    Als ik nu beide bindingen in de middelste positie plaats heb ik het idee echt wide wide te staan. Tov m’n burton met dezelfde bindingen sta ik bijna een binding lengte verder uit elkaar. :ohmy: Terwijl ik van een 152 naar een 155 ben gegaan, zo groot is dit verschil toch niet? :blink:

    #4421

    rinus
    Bijdrager

    Hoe bedoel je fine-tunen? In welke richting wil je nog finetunen? Wil je de toe of heel side van je bindingen verder naar de rand kunnen verplaatsen? Dat kan als je de onderste setup neemt toch?

    In de langsrichting kan je gewoon een paar inserts verder gaan als je daar wilt tunen.

    Of begrijp ik je nu verkeerd?

    Mbt het centerpoint:

    Je kan de maat van je onderarm nemen. (Die lengte is meestal nagenoeg even lang als die van je onderbeen tot je voetzool en dat is uiteindelijk de afstand waar je vanuit gaat.)

    Maak je hand plat en leg je arm op het board. De ruimte tussen het puntje van je elleboog en het puntje van je vingers is ongeveer de ruimte die tussen de schijven moet zitten als je ze op het board zou schroeven.

    Dus niet vanuit ’t midden van de schijf, maar vanaf de rand van de schijf naar de volgende.

    #4423

    sicco
    Bijdrager

    De toe en heel afstand moet altijd gelijk zijn tov midden van het board, tenminste hier ga ik vanuit. Heb m’n highback laatst 1 klikje (dat is zo’n 1,5mm) naar voren gezet (niet naar voren gekanteld, maar tov de baseplate verschoven), maar dit gaf een mega verschil. Daarvoor had ik altijd opgezette kuiten van de toe side bochten, daarna veel minder.
    Dit effect wil ik ook graag proberen met de inserts, maar doordat de baseplate dan niet toe/heel gecentreerd staat kan dit alleen maar op de inserts (laatste foto) en niet dmv minder grote wijzigingen aan de baseplate.

    Maar ieder board heeft toch een centerpoint voor de bindingen, of is dit niet zo? Verder naar achter voor de poeder/meer drijfvermogen, verder uit elkaar voor meer stabiliteit, enz. Dit is wel duidelijk, maar vanuit welk punt is dat op mijn board? Ik kan ze bijv. zo neerzetten dat de achterkant van m’n board langer is dan de voorkant en dit kan nooit de bedoeling zijn met een slightly directional board. Het 2011 model heeft hier wel een marker zitten, de mijne (2010) en de Merc van 2009 hebben dit niet..

    #4440

    rinus
    Bijdrager

    Dat centerpoint lijken mij de middelste inserts. Als je een board hebt waar standaard 2,5″ setback op zit, zijn de middelste inserts dat dus. Als je een twintip hebt, staan de middelste inserts strak in het midden.

    Volgens mij bedoelen we allebei iets anders.

    Volgens mij kan je het beste je inserts gebruiken voor het verplaatsen in de langsrichting (rijrichting) van je board en de gaatjes in je baseplate voor de dwarsrichting (verder naar de ene of de andere staalkant, verder naar je toe of heel side).

    #4453

    genesiz
    Bijdrager

    Wil je de korte uitleg of de lange uitleg? Nou voorruit dan maar, omdat je zo aandringt 馃槈

    Stap 1: Meet de afstand van de onderkant van je voet tot het midden van je knie(schijf). Voet op de grond zonder sokken, meetlintje erlangs en meten tot het midden van je knie. Die lengte moet je onthouden.

    Stap 2: Boardje erbij pakken en ergens neerleggen waar je makkelijk kan werken. Leg je meetlint op het board en meet de afstand tussen de gaten die het dichts bij elkaar liggen. (binnenste set dus). Is deze afstand te klein ga dan naar 2na binnenste set schroefgaten. Ga je bij je tip iets naar buiten, dan moet je dat bij je tail ook doen. Hierdoor sta je altijd goed centered op je board (ook als je standaard een setback hebt!)

    Zoek nu de juiste maat, dit kan wat verschillen maar zorg dat je voor en achter dezelfde set schroefgaten hebt!

    Stap 3: Bindingen plaatsen met je gatenkaasplates (damn, dat zijn echt veel gaten :huh: ). Pak 茅茅n binding en zet hem even losjes vast met 2 schroeven met je gatenkaasplate zoals je hem hebt op foto 2!. Het is altijd beter om je toe/heeldrag te finetunen dan je stancewijdte!. Mooi, binding vastgeschroeft met 2 schroeven in een willekeurig gaatje van de gatenkaasplate? Goed, gaan we door!!

    Stap 4: Pak je schoen erbij en zet hem in je binding zoals jij het lekker vindt zitten (ook al kan dat niet met een Flowbinding, sorry -> Anti-Flow 馃懣 ). Done? board oppakken en via tip en tail vanaf een afstandje bekijken. Nu kun je bepalen of je schoen wel in het midden van het board zit en of je dus geen toe/heel-drag hebt. Dat je schoen niet precies in het midden van je binding zit is niet zo’n probleem, dat je schoen niet in het midden op het board zit wel dus dit ga je nu afstellen met die schroefgaten in je gatenkaasplate.

    Stap 5. Bovenstaande juiste schroefgaten kun je overnemen naar je andere binding en plaats ook deze goed op je board met de 4 schroeven.

    Optioneel: Als je bij stap 4 gelijk goed zit met de middelste gaten van je gatenkaasplate dan kun je deze nog 90gr. draaien om je stancewijdte te finetunen. Maar alleen als je hiermee nogsteeds precies in het midden van je board blijft!!

    #4455

    avoriazzz
    Bijdrager

    haha gatenkaasplate en ook standvast blijven herhalen hea :laugh: heerlijk

    #4457

    genesiz
    Bijdrager

    Copy-paste 馃槈

    #4589

    sicco
    Bijdrager

    GenesiZ thanx voor de uitleg, wist niet dat je vanuit het midden moet werken, dat verklaard een hoop. Heb de baseplate zo laten staan dat daarmee de toe/heel afgesteld kan worden. Heb de bindingen er nu op staan, dus binnenkort maar even testen B)

    [quote=”Rinus” post=900]…Als je een twintip hebt, staan de middelste inserts strak in het midden…[/quote]

    Dit probleem had ik dus. Het is een directional twin, maar wanneer de voorste binding verder naar voren word gezet en de achterste binding blijft staan zou het een twin-tip eigenschap board moeten worden. Vandaar dat ik centerpoints zocht, maar dit blijkt dus niet uit te maken wanneer ik van binnenuit naar buiten werk. Weer wat geleerd. Bedankt mannen!

    #4594

    rinus
    Bijdrager

    Ik zal nog ff nuanceren:
    True twin: boardeigenschappen zijn exact hetzelfde aan beide kanten van je board. Afgezien van de graphics maakt het geen reet uit welke kant je voor doet.
    Directional twin: Vorm van beide einden is gelijk, maar materiaaleigenschappen verschillen. Meestal is de tail wat stijver.
    Directional: vorm en materiaaleigenschappen van beide einden zijn verschillend. Meestal is de tail smaller en stijver dan de tip.

    Volgens mij staan bij beide soorten twin de inserts gewoon lekker in het midden en heeft de slechts de directional standaard setback inserts.

    Ben benieuwd hoe je boardje bevalt!

    #4603

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Wat een lappen tekst allemaal. Het kan zijn dat het er al staat zo niet, dan heb je hier waarschijnlijk je antwoord.

    Een flow disc heeft 4 manieren van erop zetten, Dit omdat de gaten niet gecentreerd op de schijf zitten. Zoals je foto 1 en 3 hebt, kan die ook op zn kop.

    #4608

    genesiz
    Bijdrager

    [quote=”Rinus” post=1055]
    Volgens mij staan bij beide soorten twin de inserts gewoon lekker in het midden en heeft de slechts de directional standaard setback inserts.

    Ben benieuwd hoe je boardje bevalt![/quote]

    Dit wil nog wel eens verschillen, bij sommige merken heeft en true-twin de inserts dead center, de Directional twin een setback van 15mm en een Directional een setback van 25mm.

    #4625

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”KevinHoogendam” post=1064] Zoals je foto 1 en 3 hebt, kan die ook op zn kop.[/quote]
    Dat ligt er maar net aan waar je de tip en tail van het board positioneert. Links en rechts of onder en boven de foto :silly:

    #4634

    sicco
    Bijdrager

    Die 15mm en 25mm, volgens mij moet dat inch zijn? Dan zou 1,5 inch bijna 4 cm zijn namelijk, check:

    Meten is weten, hier komt ie:
    Onderkant voet tot midden knie is bij mij zo’n 50cm, dus nu ook de afstand tussen de bindingen (thanx to GenisiZ) gemeten vanaf de binnenste gemonteerde inserts. Dit zijn de middelste set inserts op het board.

    Vanaf de binnenste inserts (achterste binding) naar de tail is 50cm.
    Vanaf de binnenste inserts (voorste binding) naar de tip is 54cm.
    Zoiets:
    | |: 馃槓 |

    Als ik de voorste binding 茅茅n set inserts naar voren zet word dit totaan tip 50cm en sta ik deadcentre, toch? Ook iets meer wide, maar dat hef ik op door de baseplate 180 graden te draaien, zie foto 4 en 5.

    | |: 馃槓 |

    De flow merc word veelal omschreven als ‘slightly directional’. Wat ik begrepen heb is de stijfheid in dit board tip en tail niet verschillend, of heel weinig en de vorm gelijk.
    Door met de voorste binding de voorste inserts te gebruiken krijgt het board twin-tip eigenschappen. Ik kan alleen niet meer terug vinden waar ik dit gelezen heb. De merc is een allround board, maar schijnt zo erg goed voor de verschillende stylen te kunnen worden gebruikt. Precies wat ik zocht :laugh:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.